آموزش نحوه پرورش پرندگاننحوه پرورش مرغ عشق

نگهداری مرغ عشق + طول عمر مرغ عشق 🐦

 

مرغ عشق (باجی) یا طوطی استرالیایی :

باجی در ایران تحت عنوان مرغ عشق شناخته می شود.
نام انگلیسی مرغ عشق باجریگار ( BUDGERIGAR) است.
باجی به رنگ های متنوعی وجود دارد که در اثر جهش ژنتیکی بوجود آمده اند. طول عمر این پرنده بین ۱۰ تا ۱۲سال می باشد.
مرغ عشق نسبت به سایر پرندگان زینتی قیمت کمتری دارد ، نگهداری آن بسیار ساده است و به سرعت اهلی می شود و می تواند به پرنده ی سخنگوی خوبی تبدیل شود.
مرغ عشق ( باجی) اهلی را می توان به دو دسته انگلیسی و ساده تقسیم کرد.نژاد انگلیسی دو برابر بزرگ تر از نژاد ساده است.طول بدن مرغ عشق اهلی از نوع وحشی (۱۸ سانتی متر )  بزرگ تر است.
رنگ طبیعی این حیوان سبز چمنی است و انتهای پشت سینه و شکم سبز می‌باشد.پشت سر بالای شانه و روی بالها زرد همراه با خطهای سیاهی به صورت موجی است.دو پر بزرگ از میان دمش بیرون آمده که آبی تیره‌اند. پرهای دم سبز بوده و دارای نوار زردی می‌باشد.صورت مرغ عشق تا گلو زرد روشن است و در انتهای صورتش لکه‌های بنفشی که ریش نامیده می‌شود وجود دارد.پلکها بسیار نازک هستند و از سمت پایین به بالا جمع می‌شوند. نوکش مانند طوطی سانان است و نوک پایینی کوچکتر از بالایی می‌باشد.

 

عمر مرغ عشق :

متوسط طول عمر آنها ۱۰ تا ۱۲ سال است ولی بدلیل اینکه نسبت به تومور حساس است ، تعداد کمی به سن پیری می رسند و بیشتر آنها ۵ تا ۷ سال زندگی میکند ( نوع انگلیسی طول عمر کوتاه تری دارد).

بخوانید
5 تکنیک تعیین جنسیت عروس هلندی 🐦

 

 

توانایی صحبت کردن:

مرغ عشق قادر به تقلید کلمات هست. قدرت فراگیری سخن گفتن در مرغ عشق از بسیاری از طوطی سانان دیگر از جمله عروس هلندی قوی تر هست. برای آموزش دادن یک مرغ عشق به تقلید صداها و کلمات باید توجه داشت که اولا مرغ عشق جوجه باشد و دوما باید تنها باشد و در طول سن خود صدای مرغ عشق ماده نشنیده باشد.

مرغ‌ عشق‌ تا حدی‌ قادر است‌ صحبت‌ کردن‌ را بیاموزد. بهترین‌ زمان‌ برای‌ یاد دادن‌ از حدود ۵-۶ هفتگی‌ است‌. پرنده‌نر از نظر یادگیری‌ بهتر از ماده‌ می‌باشد. برای‌ یاد دادن‌ باید توجه‌ کرد که‌ کلمه‌ بدقت‌ و بارها تکرار شود. با توجه‌ به‌ اینکه‌پرنده‌ معنی‌ کلمه‌ را نمی‌فهمد باید کلمه‌ به‌ یک‌ شکل‌ تکرار گردد.
نکته : اگر قصد دارید به پرنده خود حرف زدن یاد بدهید حتما باید یک پرنده انفرادی بخرید چون مرغ عشق در صورتی که بین هم نوعان خود باشد به سختی با خود شما انس گرفته و در این صورت تربیت آن نیز مشکل خواهد بود.

 

مرغ عشق
مرغ عشق

 

رفتارشناسی مرغ عشق:

مرغ عشق پرنده‌ای هوشمند (تا حدودی، به نسبت حجم مغز به جثه) و اجتماعی است و از بازی کردن خیلی لذت می‌برد. مرغ عشق ماده علاقه زیادی به جویدن اجسامی مانند چوب دارد که این تمایل در نرها کمتر است (به حدی که یکی از موارد تشخیص جنس نر از ماده نیز به‌شمار می‌رود). مرغ عشق علاقه زیادی به همبازی شدن با آدمی دارد و قادر به تقلید صدا و سوت زدن است . مرغ عشق خیلی زود اهلی شده و به خانه خو می‌گیرد. کمی دشوار ولی با مدتی کار کردن با مرغ عشق بالغ می‌توان به آن یاد داد که روی انگشت بنشیند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان یک مرغ عشق بالغ را به اندازهٔ یک مرغ عشق جوجه اهلی کرد و آموزش داد. اگر تصمیم گرفتید تا برای مرغ عشق خود جفت تهیه کنید، بهتر است که پرنده جدید را ابتدا در قفس‌های مجزا ولی کنار هم نگه دارید تا به هم عادت کنند. مرغ عشق‌ها پرنده‌هایی شجاع هستند و از کنجکاوی نمی‌ترسند، به قدری که اگر با پرنده دیگری که بزرگ‌تر از خودشان است {مثلاً عروس هلندی} در یک مکان نگهداری شوند ممکن است به پرنده دیگر حمله کرده و او را زخمی کنند.

بخوانید
تعیین جنسیت مرغ عشق نر ماده

 

 

خصوصیات رفتاری مرغ عشق
خصوصیات رفتاری مرغ عشق

 

مشاوره دامپزشکی شیراز : ۰۹۱۷۲۲۷۴۰۱۹
مشاوره دامپزشکی تهران : ۰۹۹۰۴۴۰۳۰۸۲

منابع : ویکیپدیا / کتاب درمان دارویی در پرندگان زینتی نوشته دکتر سید احمد فاطمی و دکتر سارا میرزایی / کتاب اصول نگهداری ، تربیت و تغذیه حیوانات خانگی نوشته دکتر شهرام جوادی ، دکتر بهزاد پورعباس و دکتر حمیدرضا احمدی آشتیانی

4.5/5 - (15 امتیاز)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا