نحوه پرورش مرغ عشق

علائم بیماری مرغ عشق +۵ توصیه مهم در نگهداری از پرنده بیمار 🐦

 

بیماری مرغ عشق

یکی از خطرناک ترین بیماری هایی که مردم را تهدید می کند و از پرندگان و از جمله مرغ عشق به انسان قابل انتقال است آنفولانزای فوق حاد پرندگان است. البته در حال حاضر کشور ما عاری از این بیماری است اما اگر پرنده ای به این بیماری مبتلا شود بدون اینکه تحت درمان قرار بگیرد معدوم می شود.مهم ترین راه انتقال این بیماری مدفوع پرنده بیمار و تماس مستقیم با پرنده و سطوحی است که با آن تماس دارد زیرا ویروس آنفولانزا به مقدار بسیار زیادی در مدفوع پرنده بیمار دفع می شود.

 

بیماری مرغ عشق
بیماری مرغ عشق

 

علائم آنفولانزای مرغ عشق

پرنده بی حال دارای خس خس، سرفه، آبریزش بینی، ترشح دهانی، آبریزش چشمی ، کسل بودن، بی اشتهایی و اسهال از علائم بارز آنفولانزا می باشد.

 

 

بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان

سل یکی از بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان از جمله مرغ عشق می باشد. ابتلای انسان به این بیماری از راه تماس با پرندگان خیلی شایع نیست و در صورت ابتلا معمولا درگیری موضعی رخ می دهد نه بیماری سیستمیک خطرناک.

بیماری قارچی مهمی هم که می تواند از پرنده به انسان به خصوص به افراد مبتلا به ایدز سرایت کند قارچی به نام کریپتوکوکوس است. این قارچ باعث بیماری بسیار کشنده مننژیت در این افراد می شود.فضولات این پرنده مخزن کریپتوکوکوس است البته این بیماری بیشتر در کبوتر دیده می شود.

بخوانید
نگهداری مرغ عشق + طول عمر مرغ عشق 🐦

از بیماری های دیگر می توان به سالمونلوز، کلی باسیلوس و ژیاردیازیس اشاره کرد که می توانند در انسان اسهال، درد شکمی، التهاب روده، تهوع، استفراغ و تب ایجاد کند.

 

بیماری های مشترک انسان و پرندگان
بیماری های مشترک انسان و پرندگان

 

فضولات پرنده بیمار

اگر پرنده بیمار باشد ممکن است فضولاتش باعث ایجاد آلرژی و حساسیت یا حتی انتقال بیماری های قارچی، انگلی یا باکتریایی به افراد خانواده شود. در رابطه با پرندگان آزادی که پشت پنجره ها ، روی بام ها ، در حیاط یا سایر قسمت های خانه مدفوع می کنند نیز دقت داشته باشید. برای پاک کردن مدفوع این پرندگان می توانید از شوینده های معمولی استفاده کنید.

 

 

۵ توصیه ی مهم هنگام مریضی مرغ عشق

۱- بعد از تماس با پرنده یا تمیز کردن قفس مرغ عشق،دستهایتان را با آب و صابون بشویید.

۲- به محض دیدن علائم بیماری مثل کسلی و بی حالی،گوشه گیری ،بی اشتهایی و اسهال هر چه سریع تر او را نزد دامپزشک ببرید و برای تماس با پرنده و تمیز کردن قفس حتما از دستکش استفاده کنید.

۳- به هیچ وجه ظرف مشترکی با پرنده نداشته باشید. مثلا اجازه ندهید که پرنده از ظرف غذا یا آب شما استفاده کند یا برعکس. این کار در صورتی که پرنده بیمار باشد باعث انتقال عوامل بیماری زا به شما خواهد شد.

۴- از شستن ظروف آب و غذای پرنده، قفس یا سایر اجزای آن در سینک ظرفشویی خودداری کنید.

۵- به طور مرتب و دوره ای پرنده را برای چکاپ و معاینه نزد دامپزشک ببرید .بهتر است هر ۶ ماه یک بار از دامپزشک در مورد جیره غذایی، وضعیت ظاهری پرنده،تولید مثل، مکمل ها یا سرگرمی های جدیدی که می توان برای پرنده ایجاد کرد سوال کنید.

بخوانید
دامپزشکی شبانه روزی پرندگان شیراز

 

 

 

 

 

شما می توانید درصورت نیاز قبل از مراجعه حضوری به مراکز درمانی جهت دریافت مشاوره رایگان با دکتر مردانی تماس بگیرید

مشاوره دامپزشکی شیراز : ۰۹۱۷۲۲۷۴۰۱۹
مشاوره دامپزشکی تهران : ۰۹۹۰۴۴۰۳۰۸۲

 

4.3/5 - (6 امتیاز)

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام مرغ عشق من از ۲ روز قبل بی حاله همیشه درحال خواب نمی دونم چیکار کنم بعد نفس میکشه صداش میاد نمی دونم مشکل تنفس داره یا نه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا